"Dbaj dobrze o swoje ciało, po to, by Twoja dusza miała ochotę w nim pozostać." - przysłowie hinduskie

Owocowa owsianka

Najbardziej pożywne śniadanie to oczywiście - owsianka ! Może być tworzona w najróżniejszych wariantach, jednak ważne jest to jakie płatki użyjemy do jej przyrządzenia.

Otóż na rynku branży spożywczej znajdziemy trzy rodzaje płatków owsianych:
- górskie - przed spożyciem należy je poddać obróbce termicznej (są najmniej przetworzone ze wszystkich płatków)
- zwykłe - mogą być spożywane na surowo jednak lepsze walory smakowe uzyskują po krótkotrwałej obróbce termicznej
- błyskawiczne - przeznaczone do spożycia na surowo ze względu na znaczny stopień przetworzenia

Im płatki mniej przetworzone tym więcej zawierają witamin z grupy B, błonnika oraz składników mineralnych. 
Najmniejszych stopniem przetworzenia charakteryzują się płatki owsiane górskie. Jeśli nie mamy problemów z układem pokarmowym - sięgajmy właśnie po takie płatki.

Natomiast będąc na diecie łatwo strawnej, mając problemy z uzębieniem czy też dzieciom do 3 roku życia zaleca się podawać płatki błyskawiczne, które są szybsze w przygotowaniu i charakteryzują się łagodniejszym działaniem na przewód pokarmowy.
Zatem zapraszam do wypróbowania owsianki !

Owocowa owsianka
1 porcja    330 kcal  B - 11,5  g  T - 7,3 g  W - 45 g  błonnik -  5 g     4,5 WW  bez miodu 3,5 WW

Składniki na 1 porcję:
  •  Mleko niecała 1 szklanka (200 g)
  • Płatki owsiane 3 łyżki (nie błyskawiczne !) (oznakowane jako bezglutenowe-u osób z celiakią)
  • Jabłko 1 małe lub ½ dużego
  • 1 łyżeczka mielonego lub w całości siemienia lnianego 
  • 1 łyżeczka miodu lub stewia (opcjonalnie)
  • Szczypta soli, cynamonu i imbiru
  • Owoce sezonowe, np. jagody, maliny, pokrojona brzoskwinia

Wykonanie:

1. Do rondelka wlać mleko i wsypać płatki. Doprowadzić mleko do wrzenia i odstawić na około 10 minut aby płatki napęczniały.

2. W tym czasie jabłko umyć, obrać i zetrzeć na tarce.

3. Do owsianki dodać miód, sól, cynamon, imbir oraz starte jabłko, wymieszać.

4. Podawać ciepłe a na wierzch umieścić ulubione owoce sezonowe.

Smacznego J

   Potrawy rozgrzewające

5 komentarzy:

  1. Witaj :)
    Bardzo podoba mi się Twój blog kulinarny! Zwłaszcza dokładne wyróżnienie wartości odżywczych każdego dania i WW. Jest mi to potrzebne, bo muszę obecnie stosować dietę cukrzycową.
    Mam prośbę o przepisy na "małe" dania na ciepło (jak podwieczorki czy II śniadania). Wiem, że najzdrowsze są warzywa i owoce na surowo, jednak przy obecnym nagłym ochłodzeniu mój organizm domaga się ciepłego jedzenia. Często jem mus jabłkowy. Wiem, że marchew,dynia, buraki na ciepło niestety mają wysoki IG :( A bardzo je lubię!
    Co proponujesz ciekawego i ciepłego? :)
    Poproszę o sugestie na maila: indiankaaa@wp.pl
    Będę bardzo wdzięczna :) Pozdrawiam!
    Agnieszka86.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam! Cudowny blog, bardzo podobają mi się Pani wpisy :) Chciałam zapytać czy mogłaby mi Pani polecić miejsce w którym kupuje Pani stewie? Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam! Serdecznie dziękuję za miłe słowa :)
      Stewie można dostać w każdym sklepie ekologicznym, ale również w większych sklepach, które mają działy ze zdrową żywnością, np. tesco, społem
      Jeśli natomiast chciałaby Pani kupić stewię w doniczce - to sadzonki można dostać np. na allegro, jednak to polecam dopiero na wiosnę :)

      Pozdrawiam :)

      Usuń
  3. dopiero niedawno odkryłam owsianke i szkoda że dopiero teraz bo jest bardzo smaczna! A Pani przepis zmusza mnie do przygotowania jej w taki sposób :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam serdecznie przypadkiem znalazłam bloga ale musze powiedziec jest rewelacyjny .Moja córka choruje na cukrzyce więc wiele przepisów na pewno wykorzystam i bedę śledzić dalej ...Byłabym szczęśliwa gdyby pani dodawała do każdego przepisu wartości odzywcze na 100 g produktu gotowego bo lepiej wtedy nam przeliczyć z góry dziękuje :)

    OdpowiedzUsuń

Każde uwagi i pytania są dla mnie bardzo cenne, dlatego z góry dziękuję za komentarze. Pozdrawiam!