"Dbaj dobrze o swoje ciało, po to, by Twoja dusza miała ochotę w nim pozostać." - przysłowie hinduskie

Sałatka brokułowo - migdałowa

Połączenie płatków migdałowych z brokułami znakomicie podkreśla ich smak. Brokuły tak jak pozostałe rośliny krzyżowe do których należą również brukselka, kalafior oraz kapusta posiadają silne właściwości antynowotworowe. Liczne badania wykazały że te ciemnozielone warzywa liściaste znajdują się w jadłospisie osób o najniższych wskaźnikach zachorowania na raka przełyku, żołądka, jelita grubego, płuc, tchawicy, prostaty, jamy ustnej i krtani.

Brokuły tak jak pozostałe krzyżowe zawierają dużo indoli, glukozynolatów i ditioltionów - można sobie połamać język wypowiadając nazwy tych substancji, jednak to właśnie dzięki ich zawartości brokuły są bardzo polecane osobom w każdym wieku. 

Jednak aby móc w pełni cieszyć się kolorem oraz walorami odżywczymi tego warzywa  należy odpowiednio przeprowadzić obróbkę cieplną. Gotowanie na parze jest oczywiście najlepszym wyjściem. 

  • Natomiast jeśli wybierzemy tradycyjne gotowanie pamiętajmy aby brokuły wrzucić do niewielkiej ilości wrzącej wody, 
  • gotować bez pokrywki aby naturalnie zawarte kwasy organiczne mogły wyparować 
  • oraz dodajmy niewielką ilość mleka. Mleko spowoduje, że środowisko w którym gotuje się brokuł stanie się zasadowe dzięki czemu intensywna zielona barwa zostanie zachowana.
  • Ważne by proces gotowania nie trwał dłużej niż 8 minut ze względu na to iż po tym czasie cenne składniki m.in substancje przeciwnowotworowe oraz kwas foliowy przechodzą do wody co skutkuje wypłukaniem cennych substancji z naszego warzywa.

Zachęcam do sięgania po te cudowne miniaturowe drzewka ;) stąd propozycja na sałatkę :) Do dzieła !

Sałatka brokułowo - migdałowa 
1 porcja   118 kcal  B - 7 g  T - 7 g  W - 5 g  błonnik - 4 g   0,5 WW 


Składniki na około 4 porcje:
  •  Brokuł 1 szt.
  • Płatki migdałowe 50 g
Składniki na sos:
  • Jogurt  naturalny 2 - 3 łyżki
  • 1 ząbek czosnku
  •  Sól, pieprz
  • Oregano, bazylia lub zioła prowansalskie


Wykonanie:

1. Brokuły wrzucamy do wrzątku z niewielkim dodatkiem mleka i gotujemy bez przykrywki aż będą al dente. Odcedzamy, hartujemy zimną wodą, odstawiamy do odsączenia.

2. Płatki migdałowe prażymy do zezłocenia na patelni bez tłuszczu ok. 2-3 minuty. Przesypujemy do miseczki i odstawiamy na później.


3. Sporządzamy sos czosnkowy z podanych składników.

4. Wystudzone składniki mieszamy w misce i polewamy sosem


Smacznego! 

3 komentarze:

  1. Pyszne!!!! :))))))) Właśnie zrobiłam i zjadłam :) Niesamowicie sycące i jakie zdrowe!!! Dziękuję za przepis. :) Pozdrawiam serdecznie, Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się ciesze, że smakowało :) Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Polecam wzbogacenie tej sałatki serkiem feta, co zaostrza jej smak. U mnie wszystkim bardzo smakuje.
      Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń

Każde uwagi i pytania są dla mnie bardzo cenne, dlatego z góry dziękuję za komentarze. Pozdrawiam!