"Dbaj dobrze o swoje ciało, po to, by Twoja dusza miała ochotę w nim pozostać." - przysłowie hinduskie

Kluski pełnoziarniste (buchty)

Jako że jestem mieszkanką Śląska kluski na parze, inaczej buchty są jednym z moich ulubionych przysmaków. 

Jednakże moim wnikliwym okiem dietetyka zastanawiałam się jak wpłynąć na zmniejszenie kaloryczności i zwiększenie wartości odżywczej tych pyszności. 

Zatem po dokładnym przeanalizowaniu składników przepisu: część mąki pszennej zamieniłam na wartościowszą mąkę pełnoziarnistą. Natomiast zamiast polewać buchty stopionym masełkiem - zrobiłam owocowy sos. I wreszcie zamiast śmietany jogurt naturalny.

To nieprawda że na diecie musimy ze wszystkiego rezygnować. Wystarczy nieco zmodyfikować przepis a otrzymamy potrawę odżywczą i nie niosącą tylko "pustych" kalorii! :) 

Kluski pełnoziarniste (buchty)
1 porcja (3 kluski)  374 kcal  B - 11,4 g  T - 11 g  W - 55,4 g  błonnik - 4  g    5,5 WW





Składniki na 4 porcje (12 klusek):
  • Mąka pszenna 150 g
  • Mąka pełnoziarnista 100 g
  • Mleko 1,5% 1/2 szkl.
  • Jajko 1 szt. nr 0, 1 lub 2
  • Masło stopione 2 łyżki
  • Drożdże 20 g
  • Sól 
  • Cukier 1 łyżeczka
  • Owoce sezonowe, np. jagody 200 g
  • Miód 1 łyżka
  • Jogurt naturalny 4 łyżki



Wykonanie:


1. Z mleka, drożdży, niewielkiej ilości mąki pszennej i odrobiny cukru należy sporządzić rozczyn, który powinien mieć konsystencję gęstej śmietany. Ustawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia. 

2. Do miski wsypać obie rodzaje mąki, wbić jaja i powoli wlać rozczyn. Ciasto należy wyrabiać ręką tak długo, aż będzie odrywać się od brzegów miski, wówczas należy dodać ostudzone stopione masło, szczyptę soli i dalej wyrabiać. 

3. Następnie miskę należy nakryć ściereczką i ustawić w ciepłym miejscu do wyrośnięcia. 

4. Gdy ciasto podwoi swoją objętość formować okrągłe kluski wielkości pączków i układać na stolnicy posypanej mąką. 

5. Gdy zaczną rosnąć, kluski gotuje się na parze - szeroki garnek z wrzącą wodą nakrywa się płócienną ściereczką i obwiązuje sznurkiem wokół brzegu, lub rozkłada się specjalną metalową siatkę do gotowania na parze. 

6. Na ściereczce (siatce) układa się kluski partiami i nakrywa miską dopasowaną do obwodu garnka. 

7. Kluski gotuje się na parze ok. 10 minut, aż będą puszyste. Podaje się na gorąco z sosem owocowym. 

8. Owoce sezonowe zmiksować dodać miód do smaku, polać buchty i podawać z kleksem jogurtu.

Smacznego! :)

3 komentarze:

  1. wspomnienie dzieciństwa - białe kluchy, rozpływające się w ustach. kiedyś nie mogłam jeść ich inaczej, niż posypanych srogo cukrem w ilości nieprzyzwoitej.
    dobrze, że ludzie się zmieniają :P
    i dobrze, że jest Elwira ze swoimi przepisami!
    buziak!

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam takie pampuchy szczególnie na słodko.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pycha! Bardzo dobry przepis :)

    OdpowiedzUsuń

Każde uwagi i pytania są dla mnie bardzo cenne, dlatego z góry dziękuję za komentarze. Pozdrawiam!