"Dbaj dobrze o swoje ciało, po to, by Twoja dusza miała ochotę w nim pozostać." - przysłowie hinduskie

Makaron razowy z hummusem

Kolejny post z serii LUNCHBOX - czyli obiad do pracy ! 

Ciecierzyca, cieciorka lub po prostu groch włoski - te nazwy charakteryzują niezwykle odżywczą roślinę zaliczaną do roślin strączkowych. Obok bobu, grochu, fasoli, soi oraz soczewicy - cieciorka stanowi wspaniałe źródło pełnowartościowego białka, które z powodzeniem zastępuje mięso w diecie wegetarian. 

Ciecierzyca, choć w Polsce mało popularna, na Bliskim Wschodzie oraz w Krajach Basenu morza Śródziemnego oraz Indiach wiedzie swój prym. 
Oprócz dużej zawartości białka zawiera również błonnik, który oczyszcza nasz organizm z toksyn oraz działa "antymiażdżycowo" poprzez obniżenie stężenia cholesterolu we krwi. 

Te małe okrągłe ziarenka, wyglądem przypominające orzech laskowy, wspaniale zaspokajają głód poprzez stopniowe uwalnianie energii pochodzącej z węglowodanów złożonych. Domeną warzyw strączkowych jest ich "gazotwórczość", jednak w przypadku cieciorki jest to mniej dokuczliwe, gdyż zawiera mniej substancji powodujących wzdęcia w porównaniu z pozostałymi strączkowymi.
Zatem zachęcam do wypróbowania cieciorki. Na początek przyrządzonej w najbardziej tradycyjny sposób, czyli w formie hummusu (pasta z ciecierzycy) - popularna w kuchniach arabskiej i żydowskiej.  

Makaron razowy z hummusem 
1 porcja   474 kcal  B - 20 g  T - 14 g  W - 70 g  błonnik - 13 g   7 WW 


Składniki na 1 porcję:

Na hummus:
  • Ciecierzyca 50 g suchej (może być z puszki, ale ja wolę formę naturalną)
  • Sezam 1 łyżeczka
  • Sok z cytryny 1 łyżeczka
  • Czosnek 0,5 - 1 ząbek
  • Oliwa z oliwek 1 łyżeczka
  • Sól, pieprz
Pozostałe składniki:
  • Makaron razowy spaghetti 75 g
  • Przecier pomidorowy lub domowy ketchup (przepis znajdziesz tutaj) kilka łyżek (wg uznania)
  • Zioła prowansalskie

Wykonanie:

1. Ciecierzycę zalać dwukrotną ilością wody, zostawić na noc (7 - 12 h). Wodę odlać, wlać nową 3 razy więcej niż jest cieciorki, gotować do miękkości około 1 h. Odcedzić (nie wylewać wody pozostałej po gotowaniu!) Zostawić do wystygnięcia.

2. Ugotować makaron według instrukcji na opakowaniu.

3. Składniki hummusu zmiksować w blenderze na gładką masę, gdyby masa była za sucha, dolać wody pozostałej po gotowaniu. 

4. Hummus połączyć z kilkoma łyżkami przecieru pomidorowego, wymieszać, przyprawić.

5. Połączyć z makaronem, odstawić do lodówki - idealny lunch do pracy zarówno na zimno jak i na ciepło.




Smacznego ! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każde uwagi i pytania są dla mnie bardzo cenne, dlatego z góry dziękuję za komentarze. Pozdrawiam!